De afgelopen week heb ik een heel boeiende training gevolgd, genaamd  Deep Democracy. 

 

Ik heb mij er een half jaar geleden vol enthousiasme voor opgegeven, toen nog denkend dat ik hier iets mee kon, als mediator. Nu ik het mediatorschap heb opgegeven dacht ik eigenlijk dat deze training een beetje onzin zou zijn, dus ging ik met (on)gezonde tegenzin. Wat kon ik er mee, als ondernemer en raadslid?

 

Nou……..

 

Heel veel.

 

Wat is Deep Democracy?

 

Deep Democracy (DD) gaat er om dat je alle wijsheid en potentieel in een persoon of groep probeert te ontsluiten. Dit doe je door bij de beslissing van de meerderheid (democratie) rekening te houden met de ideeën van de minderheid.

 

Wil je goed worden in Deep Democracy (DD), als trainer of gewoon als mens, dan zul je je moeten bekwamen in drie dingen. Ten eerste in neutraliteit (wat ik vertaal in je mening uitstellen), ten tweede moet je compassie kunnen hebben en je moet kunnen SUPERluisteren.

 

Toevallig (bestaat dat?) heb ik de afgelopen week het boek: How to tell your story so the whole world listens van Bobette Buster gelezen. Een echte aanrader voor iedereen die wil leren hoe je je eigen verhaal of dat van je organisatie beter wilt vertellen. Ook hier gaat het niet alleen over goed vertellen, maar ook over goed luisteren. In een volgende blog zal ik iets meer vertellen over vertellen. Maar nu terug naar luisteren.

 

blob2

Stop met vertellen en ga luisteren

 

Het valt mij op dat mensendeskundigen* het vaak hebben over het ‘goed vertellen van jouw verhaal’ (zie ook hierboven). Je verhaal als individu, ondernemer, of verkoper. Maar als je iets te vertellen hebt, zullen er ook luisteraars moeten zijn. En daar zit nou precies het probleem. Goed vertellen is al lastig, maar goed luisteren is nog moeilijker.

 

Zeker door al die zaken die de communicatie kunnen verstoren. Ik noem alleen al een ander uiterlijk, een volle mond, spraakgebrek, een andere taal of cultuur. Je kunt nog zo goed zijn in storytelling, het zal niet over komen als iemand niet ‘jouw taal’ spreekt.

 

 

Hoe doe je dat dan, goed luisteren?

 

Volgens de ontwikkelaars van DD gaat goed luisteren over het gebruik maken van alle communicatiekanalen:

 

  • Je luistert naar wat er gezegd wordt, hoe het gezegd wordt en vooral wat er niet gezegd is
  • Je kijkt naar iemand terwijl hij praat, je ‘kijkt’ naar jezelf als je praat, je kijkt ook naar dromen, gedachten, kleuren, etc.
  • je neemt je lijf waar en je neemt andermans lijf waar. Wat zegt dat wiebelen, warm worden, fronsen, etc.?
  • je neemt de wereld, de context van het gesprek waar, met alle relaties, ideeën, archetypen, etc. Dit gaat over betekenis geven aan wat er gezegd wordt. En je houdt ook rekening iemands culturele achtergrond en dat van jezelf.

 

En, wat kan ik er nu mee?

 

Luister eens goed, de volgende keer dat je een verhaal vertelt. Welke energie is er, hoe kijkt en luistert die ander, wat ervaar je zelf tijdens het vertellen.

 

En als iemand anders een verhaal vertelt? Luister je dan en hoe dan? Wat ervaar je in je lijf, voel je zijn verhaal? Wordt het verhaal leuker om naar te luisteren? Of juist niet?

 

I didn’t like it, I loved it.

 

Dus had ik iets aan de training DD en had ik misschien spijt dat ik gegaan was? Ja. Nee.

 

Ook als ondernemer (en raadslid) is het goed om neutraal en met compassie te luisteren naar anderen. Het is goed je mening even uit te stellen en niet alleen te luisteren naar de meerderheid, maar ook rekening te houden met de minderheid. Het gaat immers om de wijsheid van de hele groep, van de hele wereld.

 

Weet je wat ik me realiseerde toen ik klaar was met deze training? Het leven gaat over  inclusie, iedereen hoort er bij. En je moet mensen niet uitsluiten. Hoe moeilijk dit soms ook is!

 

 

 

* mensendeskundigen = marketeers, verkopers, psychologen, coaches, mediators, antropologen en andere personen die denken dat ze verstand hebben van mensen