Hoe mooi je site ook is, als de teksten waardeloos zijn dan heeft een mooie, dure website geen zin. Dus hier zijn de 12 belangrijkste tips voor content marketing.

 

De volgende twaalf tips helpen je de eerste stappen te zetten om strakke teksten te schrijven voor social media en website. Ik ben geen tekstschrijver, zoals je waarschijnlijk wel weet, maar heb wel veel gehad aan onderstaande tips. En kom je er alleen niet uit, lees dan vooral tips 11 en 12.

 

 

 

Tip 1: Maak het doel van je teksten helder.

 

Zorg dat helder is wat het doel is van je website en van je teksten.

 

Maar zorg niet alleen dat het doel van je website helder is. Ook bij elke blok tekst moet helder zijn wat je met dat stuk tekst wilt bereiken. Wil je mensen iets leren, wil je dat ze doorklikken of wil je dat ze enthousiast worden over je product?

 

 

Tip 2: Weet voor wie je schrijft

 

Zorg dat helder is wie je doelgroep precies is. En als je meerdere doelgroepen hebt, leidt deze dan ieder op hun eigen manier door je site.

 

Stel: je hebt een bureau dat mensen helpt als ze in de financiële problemen zitten. Maar deze mensen worden doorverwezen door de Gemeentelijke Sociale Dienst (of een wijkteam of sociaal team), schrijf je je site dan voor de mensen zelf, voor de doorverwijzers of voor beide? De taal, het doel, de informatie en de uitstraling zullen steeds anders zijn.

 

 

Tip 3: Zorg voor goede, prikkelende koppen

 

Goeie koppen voor je site, van de pagina’s en van de subteksten zijn beste manieren om klanten naar binnen te krijgen op je site. Ze moeten meteen aanspreken. Zorg ook op social media voor prikkelende koppen en tekst.

 

 

Tip4: Hallo! Het draait om je klant, niet om jou!

 

Natuurlijk wil je graag zo veel mogelijk over jezelf en vooral over je producten en/of diensten vertellen. Maar een website (zeker je landingspagina) en social media kun je zien als een etalage: laat dus mooie dingen aan je klant zien, waardoor zij geïnteresseerd raken.

 

Als een mensenbrein NEE zegt komt de informatie niet binnen, hoe boeiend ook. Geef ze dus info waar ze JA tegen kunnen zeggen.

 

 

Tip 5: zorg voor een consistente “stem”

 

De toon van je teksten moet overeenkomen met je merk, met jou en met je producten. Wat wil je uitstralen? Gaat het om persoonlijk contact, wil je stoer overkomen of kies je voor zakelijk of afstandelijk?

 

Kies iets en doe niet te schijterig. Je mag best stoer en direct schrijven, of zoals Kitty Killian van de Blogacademie zegt: schrijf tekst met tieten.

 

 

Tip 6: schrijf positief

 

Trieste en negatieve verhalen beklijven minder goed dan positieve en opbeurende berichten.

 

Voor mij is dit nog wel een uitdaging: vaak ben ik getriggerd door iets dat mij ergert of boos maakt. Het is dan lastig om dit om te zetten in een positieve en opbeurende tekst. Wat mij helpt is om de kop die ik eerst had gemaakt om te draaien.

 

Aan de andere kant, zegt mijn tegendraadse geest, geloof dus ook niet alles wat je leest. Als die positieve berichten en blogs over doe zoals ik en dan komt het goed met je bedrijf (of jezelf) moet je wel met één of meer korrels zout nemen.

 

 

 

Tip 7: vertel een verhaal en laat wat van jezelf zien

 

Neem mensen mee in je verhalen. Een van de redenen waarom Oprah zo groot geworden is, zij neemt je mee in haar strijd en haar leven. En zijn heeft af en toe behoorlijk gefaald en dat verhoogd haar “gunfactor”. Het publiek vindt haar geweldig en zo kunnen producenten niet meer om haar heen.

 

Vooral het verhaal van de these, antithese en synthese vinden mensen fijn om te lezen:

 

….”Ik wilde altijd al … worden, dat heeft me bijna mijn leven, huwelijk, kinderen, of wat dan ook gekost, maar ik heb het overwonnen en nu gaat het goed met mij, mijn bedrijf of mijn product. En dit en dat heb ik er van geleerd……”

 

 

En dan komt het belangrijkste: en dat kun jij dus ook!

 

 

Tip 8: schrijf over de voordelen van je product/bedrijf

 

Het gaat mensen niet om de features, gadgets of ins en outs van je product. Het gaat mensen om de voordelen van je product: het moet een (emotioneel) probleem van ze oplossen. “Wat heb ik er aan“.

 

“Alle auto’s lijken op elkaar. Wat is het verschil tussen een Renault of een Mazda? Ik kan het je vertellen: dat gaat alleen maar om gevoel, smaak en uitstraling. Niet om motorinhoud en andere onzin.”

 

 

Tip 9: klanten hebben bewijzen nodig

 

Zorg voor testimonials op je site. Het hoeven niet alleen positieve te zijn, het moet namelijk wel geloofwaardig blijven.

 

Zorg voor likes, followers, volgers, etc. op social media. Hoe meer volgers je hebt, hoe serieuzer je genomen wordt. Daar mag je van mij een heleboel twijfels bij zetten, toch is het zo.

 

 

Tip 10: volg de route van trial & error

 

Begin gewoon en leer gaandeweg. Want je leert nergens zo goed van als van je fouten, tenminste, als je daar voor open staat!

 

Vraag regelmatig om feedback van klanten, bekenden of collega’s over de uitstraling van je site en specifiek van de teksten. Durf je ideeën en concepten aan te passen.

 

 

Tip 11: leer van deze blogs

 

Er zijn heel veel blogs te vinden die tips geven over content marketing en het gebruik van social media. Zit je op Pinterest? Daar kun je tientallen interessante blogs hierover vinden. Ik heb ze voor je verzameld. Wel meestal in het Engels en geschreven voor de Amerikaanse markt. Maar daarom niet minder interessant.

 

Blogs en sites die ik veel lees en veel van leer:

 

 

 

 

Tip 12: neem een goede tekstschrijver in de arm

 

Een goede tekstschrijver kan niet alleen goede teksten schrijven, maar weet ook hoe je teksten kunt schrijven die goed zijn voor je website. Voor de SEO, om de vindbaarheid te vergroten of meer hits en clicks te krijgen.

 

Je kunt een tekstschrijver ook vragen, niet om je teksten te laten schrijven, maar om je te leren hoe je zelf geweldige teksten kunt schrijven. Een goeie tekstschrijver in Groningen, waar ik heel blij van wordt, is Kim Schrijft.

 

Er ook online tekstschrijfcursussen die je leren bloggen, seo-schrijven of wat dan ook: Google maar eens.

 

 

 

 

Tekstschrijven is niet mijn forte, maar ik weet hoe belangrijk het is om het goed te doen. Daarom vind ik het leuk om een paar simpele tips te geven. Maar vooral om door te verwijzen naar goede sites en goede tekstschrijvers.

Wil je voordat je goede teksten gaat schrijven eerst weten wie jij bent, wie jouw bedrijf is en wie je klanten zijn? Dan ben je bij mij wél aan het goede adres. Bel me (06-12714063) of mail me. Of kijk op www.bureaukardol.nl.

 

 

 

Foto: flickr – Vadim Timoshkin

Voor deze blogpost ben ik geïnspireerd door:  http://www.addthis.com/academy/tips-writing-copy-drives-conversions/