Zo bouw je een

langdurige relatie

op met je doelgroep.

datum: 4 oktober 2018
schrijver: Els Kardol
leestijd: 2 minuten

Helaas bestaan ze nog, mensen die een geweldig product ontwikkelen en denken dat het zichzelf wel verkoopt…. Misschien ben jij ook wel zo: heel gedreven en enthousiast en een beetje naïef. Niets menselijks is ons vreemd.

 

Natuurlijk kan het zo zijn dat je geweldige product of concept als vanzelf verkocht wordt en dat je er verder niet veel meer aan hoeft te doen. Maar het zal vaker zo zijn dat niemand je product kent en jij sterft in schoonheid & onbekendheid.

Ook als mensen je product wel kennen en kopen kun je nog niet op je lauweren rusten. Het blijft belangrijk mee te groeien met je doelgroep en een min of meer blijvend onderdeel uitmaken van hun leven.

 

De vijf fases van merkontwikkeling

 

Gelden deze vijf fasen van merkontwikkeling alleen voor consumentenproducten? Ik denk wel dat het voor merken als Adidas, Facebook of H&M nóg belangrijker is dan voor BAM (engineers) of PWC (accountants & consultants).

Toch gaat het er om dat je een langdurige relatie opbouwt met je klanten en dan maakt het niet uit wie jouw doelgroep is.

 

Dit zijn de vijf fases om een sterk merk op te bouwen

 

1 / Differentiatie

Als eerste richt je je op differentiatie. Als je product op de markt komt, wil je dat het zich onderscheidt van de concurrentie en aandacht krijgt van je publiek. Je werkt aan je logo, website en huisstijl. Wil je dit bereiken dan zal je merk (je product) gekoppeld moeten worden aan een uniek voordeel voor je klanten.

 

2 / Positioneren

Daarna is het goed om je merk te positioneren. Je laat zien waarom je merk beter is dan gelijke producten op de markt. En waarom je doelgroep jouw producten absoluut nodig heeft in hun leven.

 

3 / Persoonlijkheid

De volgende fase is het creëren van merk-persoonlijkheid. Je merk moet gaan leven bij je doelgroep. Je personeel en jijzelf zijn hierbij belangrijk: jullie zijn de levende vertegenwoordigers van het merk. Dit is de fase dat er cultuur-handboeken en manifesten geschreven worden.

 

4 / Visie

Fase vier is de waardenfase. Je probeert je doelgroep te overtuigen van de “verheven” visie, missie en waarden van je bedrijf. Je vertelt over je bijdrage aan het sociale, economische en duurzame welzijn van je klanten & zijn omgeving. Je zorgt dat medewerkers meer betrokkenheid voelen bij het bedrijf en klanten zich beter voelen na het kopen van je producten.

 

Let op! “being green” is iets anders dan “washing green”. Het moet gemeend en passend zijn! Bij doelstellingen van Unilever krijg ik toch het gevoel dat ze bezig zijn met een groen laagje over hun producten aan te brengen (terecht of onterecht?). Terwijl Tony Chocolonely echt probeert groen te zijn (noot september 2018: het blijkt heel lastig om de hele keten in een proces ‘gegarandeerd’ groen te krijgen. Niet alles is beheersbaar).

 

5 / Toegevoegde waarde

De laatste fase, waarde toevoegen, is het ultieme voor succesvolle ondernemingen. Je richt je als merk op het verbeteren van iemands leven of het verbeteren van de identiteit van je klanten. Co-creatie en interactie met klanten hoort bij deze fase. Bijvoorbeeld Legoblokjes in je lievelingskleur bestellen of customized Adidas sneakers (ja, je kunt je afvragen in hoeverre je hiermee je leven verbetert :-\) .

 

Wat ook belangrijk is in deze fase is het gevoel van alle stakeholders dat ze allemaal belangrijk zijn en evenveel invloed kunnen uitoefenen op het merk.

 

De bedoeling bij het bouwen van een succesvol merk (product of idee) is dat je onmisbaar wordt voor je doelgroep en een duurzame relatie opbouwt. Dit bereik je dus door onderscheidend te zijn, je helder te positioneren, als merk een “gezicht” te hebben, een visie te hebben en van blijvende waarde te zijn.

 

Wil je meer weten over strategisch ondernemerschap? Wil je succesvoller worden en groeien? Boek vandaag nog een strategiesessie bij bureau kardol!

Wil je eerst weten wie en wat bureau kardol is (of wie die Els toch is), bel of mail me en we maken meteen een afspraak voor een kop koffie (natuurlijk helemaal gratis en voor niks). 06-12714063 of els@bureaukardol.nl.

 

Deze blog is geschreven op basis van een artikel op de site Strategy & Business: A Five-step Guide to Building Successful Brands. Zij krijgen alle credits voor het vijfstappen plan. Ik heb het alleen maar iets herschreven voor een breder (en Nederlands) publiek (in september 2018 is deze blog herschreven).