Waar gaat het eigenlijk om in het contact tussen jou, de ondernemer, en je klant? Gaat het om jou of jouw product? En hoe praat je met ze? Welke “toon” sla je aan? Ga je voor heel persoonlijk en blijf je ‘jezelf’ of kies je voor een afstandelijk alter ego?

 

 

Gisteren las ik deze blog van Aartjan van Erkel. Hij vindt dat ondernemers in hun online communicatie wel wat persoonlijker mogen zijn. Hij haalde Tim Knol aan, die tijdens zijn concerten, persoonlijke verhaaltjes vertelt en zich bedient van veel zelfspot. Hij biedt alvast zijn excuses aan, want hij gaat straks vast over een kabel op het toneel struikelen. Tim Knol laat zo zien dat hij een gewoon mens is (gebleven).

 

 

Het is bij Nederlandse artiesten vaak een pre dat ze zo “gewoon” gebleven zijn, het zit in onze cultuur. Denk maar aan  Jan Smit of Frans Bauer maar ook Anouk. En blijkbaar ook Tim Knol. Dat maakt hen benaderbaar en sympathiek. Afstandelijkheid en een “attitude” daar houden wij Nederlanders niet van.

 

 

 

Klanten willen bij een persoon kopen en niet bij een bedrijf!

 

 

Er zijn ook muzikanten die juist succesvol zijn omdat ze een product zijn, zoals Lady Gaga. Of een kameleon zijn waardoor we dus niet weten wie ze echt zijn.  David Bowie was hier denk ik wel het bekendste voorbeeld van. De man David Jones was ver weggestopt achter al zijn alter ego’s. Zij zijn beiden pas populair geworden toen zij zich in het pak van een alter ego hesen.

 

 

En als we naar bedrijven kijken: Bol.com is niet groot geworden door hun persoonlijke aandacht of omdat ze zo gewoon zijn gebleven. Het is een efficiënte, afstandelijke website. En ook Unilever, Philips en Shell zijn niet groot geworden omdat ze zo gewoon en toenaderbaar zijn. Zij weten wie zij zijn goed te verstoppen achter hun imago.

 

 

Maar waar gaat het bij communiceren nu precies om?

 

Je kunt zeggen dat hoe jij communiceert dus afhangt van wie jij bent, wie jouw klant is en wat voor product je hebt.

 

  1. Het gaat om jou, de ondernemer. Wie ben jij en hoe communiceer je? Zeker als je een “klein” bedrijf hebt of éénpitter bent is het meestal WYSIWYG: “what you see is what you get”. Laat je dus alles maar zien of verberg je je persoonlijkheid achter professionele identiteit.
  2. Het gaat om het product dat je hebt en hoe je daar mee om wilt gaan. Gaat het je om zo efficiënt mogelijk over te komen of kies je juist voor om persoonlijk contact?
  3. En het gaat om je klanten. Wat voor soort klanten heb je en wat willen ze: willen zij zich met jou of je bedrijf kunnen identificeren of willen ze  tegen je op kunnen kijken. Of moet je vooral efficiënt zijn en maakt het je klant niet uit wie jij bent?

 

 

Er zijn producten/ondernemers waar je klant zich mee wil identificeren. Ben je een coach/trainer of bijvoorbeeld de eigenaar van Starbucks of Black & Bloom (om maar een beetje dichter bij huis te blijven), dan gaat het om het gevoel dat jij of je product oproept. Het gaat je klant om begrepen voelen of er bij horen. Je richt je communicatie en marketing hierop in.

 

 

Dan zijn er bedrijven waar je juist tegenop wilt kijken. Lady Gaga is onbereikbaar en een beetje raar en daarom wordt ze zo tof gevonden. Je wilt helemaal niet zoals zij worden. Bij deskundigen werkt het ook zo: denk aan medisch specialisten, therapeuten of management consultants. Je moet je werk goed doen en een beetje menselijk zijn, maar vooral niet te veel: haal het niet in je hoofd om te struikelen over de draden op het toneel.

 

 

En dan zijn er ook nog producten/bedrijven waarbij het totaal niet interessant is of ze zichzelf zijn of zelfs maar een beetje menselijk zijn: denk Bol.com. Ik heb op hun site gezocht naar een missie/visie/manifest of een spoortje van menselijkheid: niet gevonden. Ze zetten in op gemak, zonder zorgen. Alles moet gemakkelijk gaan: dat boek dat ik daar besteld heb moet gewoon de volgende dag in mijn brievenbus liggen. Als het je gaat om menselijk contact, advies of begrip dan ga je maar naar een live boekwinkel.

 

 

 

hoeveel laat je van jezelf zien

 

Ja, en die kwetsbaarheid van ondernemers, hoe bescherm je die?

 

 

Tot dusver klinkt het allemaal wel logisch. Toch? En nu vind ik het spannender worden. Hoe zit het met die kwetsbaarheid van de ondernemer?Hoe ga je hier mee om in je communicatie?

 

Dit is voor mij het lastigste van het ondernemerschap: in hoeverre toon je in de communicatie met je klanten je menselijkheid? Want aan de ene kant wil je graag dat klanten zich op hun gemak voelen bij je en dat kan vooral als ze weten met wie ze te maken hebben. Aan de andere kant: je zult maar over een kabeltje struikelen als je op het schouwtoneel staat?

 

Hoe ik hier mee omga en wat jij daar misschien van kan leren lees je in deel 2 van Het Leven is een Schouwtoneel, ook als ondernemer.