Businessplannen? Die heb je toch helemaal niet meer nodig. Je hebt een idee en……..
gaat beginnen. De rest is historie, zoals ze dan zeggen. Maar is het echt zo?
Een kleine geschiedenis van het businessplan
“Vroegah” (zo van 1950 tot 2000) hoorde je een businessplan te maken. Liefst zo gedetailleerd en uitgebreid mogelijk: want meten is weten. Planmatig werken werd geïdealiseerd. We waren in staat om heel nauwkeurig de toekomst te voorspellen, dus ook je toekomstige kosten en opbrengsten. Heel veel economische modellen zijn op deze illusie gebaseerd.
[no_blockquote text=”Ik ben een aantal jaren controller geweest bij een grote logistieke dienstverlener en ik maakte o.a. haalbaarheidsonderzoeken. En dan viel mij altijd op hoe je kon spelen met toekomstige kosten en/of opbrengsten om de juiste uitslag te krijgen.” text_color=”” title_tag=”h5″ width=”” line_height=”70%” background_color=”” border_color=”” show_quote_icon=”yes” quote_icon_color=”” quote_icon_size=””]
Weg met de businessplannen, ze zijn achterhaald
Vanuit de wereld van de internet start-ups waaide een nieuwe wind: weg met de businessplannen. Te statisch! Voordat je het wist waren de data in je businessplannen al weer achterhaald.
Zoals Daan Weddepohl, van Peerby, hier vertelt, gaat ondernemen over andere dingen dan wat er in de businessplannen staat. Hij geeft aan dat je niet te veel tijd moet verspillen aan jarenlange voorbereiding; “schrijf wat ideeën op een A4’tje en ga aan de slag. Al doende leer je en door contacten met klanten en anderen stel je je ideeën bij” geeft hij aan.
Hoe kon je immers voorspellen, in een uitvoerig businessplan hoe succesvol Amazon (tot voor kort nooit winst gemaakt), Google of Airbnb zouden worden. Als je je aan de regels van een de financiële paragrafen had gehouden waren deze bedrijven er nooit geweest!
Maar zoals bij zo veel management- en businessideeën raakt wat in is helemaal uit. En wat helemaal uit is, raakt dan toch weer in. En dat geldt ook voor businessplannen, want een businessplan heeft ook voordelen. Want wat op een A4’tje schrijven (of de vakjes van een Business Model Canvas invullen) heeft z’n beperkingen: je hele ondernemingsverhaal in die paar kleine vakjes? Onleesbaar voor je stakeholders (en waarschijnlijk ook voor jezelf).
Dus, leve de comeback van het Businessplan
Het gaat in 2016 niet meer om een businessplan vol met zakelijke informatie over kosten & opbrengsten en ondernemingsvormen. Het gaat tegenwoordig om het verhaal dat je wilt vertellen en de passie die je voelt. En hoe je je klanten hierin mee wilt nemen.
Waarvoor is een businessplan, sorry, ondernemingsverhaal dan nog meer?
1. Vastleggen van je gedachtegoed
Het kan ook dienen om je gedachtegoed vast te leggen: je visie en je missie en je raison d’être en je wereldbeeld. Het is de basis van al je activiteiten: het is je kompas. En om de verbanden tussen je missie, je doelen, je strategie, je tactics en je dagelijkse activiteiten in de gaten te houden.
2. Helder communiceren
Met behulp van je businessplan kun je beter aan anderen uitleggen wat je bedoelt. Je kunt je (potentiële) klanten, (mogelijke) medewerkers, investeerders en andere betrokkenen aan je binden. Het businessplan is zo de basis voor je website en je (online) marketing.
3. Om jezelf op het rechte spoor te houden
Waar het businessplan vooral goed voor is, is voor jou. Als je een beetje op mij lijkt, stuiteren je gedachten en ideeën vaak alle kanten op. Dankzij een helder businessplan (met dus je visie/missie/doelen en je strategie, hoe je deze wilt bereiken, en wie je wilt bereiken) kun je je focussen op wat echt belangrijk is en kun je beter nee zeggen (tegen jezelf). Je hoofd wordt er rustiger van.
4. Op tijd bijsturen
In tegenstelling tot vroeger, toen het businessplan en soort anker was waardoor je niet van koers kon veranderen, is het businessplan van nu meer een kompas, om in scheepstermen te blijven. Je weet ongeveer waar je naar toe wilt en mocht je koers anders worden dan weet je, met behulp van je kompas, wat je kunt doen.
Jij hebt de keuze: je koers veranderen, je doel veranderen, een stukje teruggaan of een heel andere route kiezen.
Dus start vandaag nog met het op papier zetten van ondernemingsverhaal. Heb je hier hulp bij nodig? Bel me: 06-12714063. Je kunt ook mailen of een contactformulier invullen.
featured image: credit Flickr – Striatic – Think
Recente reacties