Ondernemen is in. Je hebt een start-up of je bent zzp’er. Het klinkt flitsend en jong…..
Dan kom je toch niet aan met saaie dingen als plannen en strategieën? Gewoon lekker aanrommelen, beetje “lean” zijn, wat op social media zitten: je wordt vanzelf rijk.
Gaap! Businessplannen zijn toch saai!
Je hebt wel een beetje gelijk, slechte businessplannen en bijbehorende strategieën zijn vaak saai. Zo’n plan van 30 kantjes (minstens) vol met budgetten, berekeningen en financiële plannen zijn toch vooral voor de bank. En die plannen komen vervolgens ook niet uit, wat heb je er dan aan?
Toch ben ik een groot voorstander van strategisch ondernemen. Strategisch ondernemen betekent voor mij:
- Je doelen, visie, missie en idealen helder krijgen
- een plan maken hoe je dit wil bereiken
- dit plan proberen uit te voeren op een bepaalde manier (dit is de werkelijke strategie)
- indien nodig bijsturen
- en dit is dan een continue proces van bijsturen, herschrijven, uitvoeren, leren, doelen halen, bijsturen, herschrijven, leren, doelen halen, etc.
Waarom zou ik dan toch een businessplan maken?
Om twee redenen:
- omdat we tegenwoordig met behulp van ons ondernemerschap bepaalde maatschappelijke doelen willen bereiken. We willen iets goeds doen voor onze medemensen, we willen iets betekenen, we willen iets neerzetten.
- En omdat ondernemen niet vanzelf gaat en je wordt al helemaal niet vanzelf succesvol en/of rijk (al zullen er vast wel uitzonderingen zijn)
Succesvolle ondernemingen beginnen vanuit een bepaald idee omdat ze zelf iets missen of zien ze een gat in de markt omdat andere mensen iets missen. Ze hebben dan vaak een sterk idee, een sterke overtuiging of een sterke visie (of alle drie).
Denk hierbij bijvoorbeeld aan The Body Shop, opgericht door Anita Roddick in 1976. Zij maken en verkopen natuurlijke schoonheidsproducten. Zij proberen ondernemerschap (= geld verdienen) en verantwoord zaken doen te combineren (hoe ze dat doen lees je hier).
[no_blockquote text=”The business of business should not just be about money, it should be about responsibility. It should be about public good, not private greed – Anita Roddick” text_color=”” title_tag=”h5″ width=”” line_height=”” background_color=”” border_color=”” show_quote_icon=”yes” quote_icon_color=”” quote_icon_size=””]
Ook Google is ooit vanuit een bepaald idee begonnen. Zij wilden de beste zoekmachine worden, waar je betere en snellere zoekresultaten had dan bij andere zoekmachines. Zij hadden natuurlijk ook niet voorzien dat ze het grootste bedrijf ter wereld (in geld) zouden worden. Maar ze hadden wel een heldere missie.
[no_blockquote text=”De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. – google.com” text_color=”” title_tag=”h5″ width=”” line_height=”” background_color=”” border_color=”” show_quote_icon=”yes” quote_icon_color=”” quote_icon_size=””]
Als Google niet zo’n heldere missie had gehad dan zouden ze nooit zo groot geworden zijn. Daar zat een plan achter*)
*) Nu is het niet zo als je maar een heldere visie/missie hebt en een goed plan dat je dan vanzelf succesvol wordt. Je hebt meer nodig dan dit. Maar daarover hebben we het een andere keer.
Waarbij kan een goed plan jou helpen?
- Financiering regelen
- Focus en helderheid voor jezelf
- Duidelijkheid naar anderen
- Inkaderen van je activiteiten (wat doe ik wel en wat doe ik niet).
- Je kunt bijsturen indien nodig (je plannen of je activiteiten veranderen).
- Het kost je minder energie en blijft beter in balans
- Je bent succesvoller en gelukkiger en je klanten ook!
Hoeveel pagina’s moet dit plan dan zijn?
Hoeveel pagina’s je business plan moet hebben hangt een beetje van het doel af: is het alleen voor jezelf of is het ook voor de bank of andere geldverstrekker. In dat laatste geval zullen het heel wat pagina’s zijn.
In het eerste geval hangt het er van af hoe groot je schrijft. Natuurlijk zou het op een bierviltje moeten passen. Ik raad je aan om een groot vel bij de tekenwinkel te halen (A2) en een dikke viltstift en in blokletters het plan op te schrijven.
Wat moet er op komen te staan? Daarover lees je de volgende keer!
Wil je meer weten over strategisch ondernemen (wat veel meer is dan businessplannen maken) en wat ik voor je kan betekenen hierin? Bel me voor een afspraak 050-3640355, of mail me. Dan gaan we samen een kop koffie of thee drinken.
Recente reacties