Beter luisteren
Storytelling, verhalen vertellen, wordt aangeprezen aan ondernemers om producten beter te verkopen of klanten te binden. Een goed, consistent verhaal vertellen in belangrijk. Maar…….luisteren is in contact met andere mensen nog veel belangrijker. Voor ondernemers, verkopers, managers, partners of collega’s is ECHT luisteren of actief luisteren essentieel. Immers, hoe wil je weten wat de ander wil als je niet goed luistert? Neem de tijd om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben.
Hieronder vijf simpele tips om beter te leren luisteren, die gemakkelijk toe te passen zijn. In heel veel situaties.
1. Let op je lichaamstaal
je lichaamstaal verraadt of je geïnteresseerd bent in de ander en zijn verhaal. Actief luisteren houdt in, dat je toe buigt naar de ander en oogcontact maakt. Een glimlach en af en toe knikken geeft aan dat je luistert en dat je betrokken bent bij wat de ander vertelt.
Let op situaties waarbij jij je ongemakkelijk voelt. Als we staan, hebben we de neiging om de armen voor het lichaam te kruisen of onze handen in de zakken te stoppen. Als we zitten, kruisen we niet alleen onze armen, maar soms ook onze benen over elkaar, een kenmerk van afwering. Soms kunnen we zelfs zo zitten dat we met ons lichaam van de ander afgewend zitten. Als je contact wil maken let daar dan op, mensen worden ontmoedigd contact met je te zoeken en je te vertrouwen. Dus schouders naar achteren, armen naast je lijf en richt je niet zozeer op jezelf maar op de ander.
2. Houd contact
Je bent op een netwerkbijeenkomst of een andere drukke gelegenheid, je hebt dan vast moeite om je te concentreren op de persoon of personen waar je mee spreekt. Probeer toch al je aandacht te blijven richten op wat de ander zegt en laat je niet te veel afleiden door wat er om jullie heen gebeurt. Geef desnoods aan dat je het heel interessant vindt, maar dat je het niet goed kunt verstaan of concentreren.
Ik ben behoorlijk doof én snel afgeleid en kies er dan voor om ergers anders rustig te praten.
Als je achter je computer zit en er wordt gebeld, kies dan of voor doorwerken en neem de telefoon niet op. Als je wel opneemt, draai je dan weg van je computer. Mensen kunnen horen dat je afgeleid bent, dat geeft ze het gevoel dat ze onbelangrijk zijn. En je luistert niet goed wat er gezegd wordt.
3. Onderbreek niet
Het kan verleidelijk zijn om, zeker als mensen langzaam spreken, hun zinnen af te maken. Het is vaak goed bedoeld –je wilt laten zien dat je ze begrijpt –, maar het komt helaas bot over. Actief luisteren houdt in, dat je anderen uit laat praten en dat je rustig blijft. Als iemand uitgepraat is, wacht een paar seconden voordat je reageert. Op deze manier bouw je vertrouwen op.
4. Stel vragen
Iedereen wil graag zijn verhaal vertellen. Door vragen te stellen en nieuwsgierig te blijven geef je de ander de kans zijn verhaal te doen. En jij steekt er ook nog iets van op. Meestal raken mensen zo opgefleurd van vragen, dat ze ook geïnteresseerd raken in jou.
Als je niet begrijpt wat iemand te vertellen heeft, vraag om een uitleg of toelichting. Open vragen zijn de beste vragen om een gesprek gaande te houden.
Iedereen bepaalt voor zichzelf of vragen impertinent zijn of niet. Als je je vragen vanuit echte interesse stelt, is geen enkele vraag impertinent.
5. Luister om te begrijpen
Luister naar wat de ander te zeggen heeft, graaf je niet in in je vooroordelen en je mening. Als je mening gevormd is over een ander stopt de interesse. Luister niet alleen met je oren maar ook met je hart.
Vaak ben je in een gesprek vooral bezig met wat je zelf vindt of wat je zult antwoorden. Luister naar anderen om te begrijpen. Je hoeft het niet eens te zijn met de ander, probeer je wel te verplaatsen in zijn standpunt. Als je antwoordt, doe dit met respect voor hun verhaal.
De 5 fouten die iedereen moet maken
Fouten maken hoort bij het leven, ook voor ondernemers. Maar we willen niet op onze bek gaan, we willen nooit fouten maken en al helemaal nooit falen.
Waarom blog jij eigenlijk nog?
Ik ben gek op bloggen en blogs lezen. Maar de laatste tijd heb ik iets ‘nieuws’ ontdekt. Nou ja, nieuw.
Zo bouw je een langdurige relatie op met je doelgroep!
Helaas bestaan ze nog, mensen die een geweldig product ontwikkelen en denken dat het zichzelf wel verkoopt…. Misschien ben jij ook wel zo: heel gedreven en enthousiast en een beetje naïef. Niets menselijks is ons vreemd.