Tips voor ondernemers – Deel 3: formaat afbeeldingen

Sociale media voor absolute beginners – 3 –

13

februari
2018

Voordat je begint:

 

Tip 1
Als je veel filmpjes of foto’s wilt gaan posten: zorg dat je een (heel) goede smartphone hebt. Ik heb sinds kort een toptoestel en dat maakt een enorm verschil. Maar dat kost wel wat.

Tip2
Zorg dat je camera en/of beeldscherm schoon is.

Tip 3
Als je een langer filmpje maakt, gebruik een statief of iemand die niet trilt. Tegenwoordig kunnen de betere mobieltjes het goed opvangen, maar een trillend beeld is niet om aan te zien.

Tip 4
Belangrijkste is oefenen, oefenen en oefenen.

Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: “ik heb even wat op Facebook gepost”. Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel kan het zijn: je maakt een spontaan filmpje, beetje tekst erbij. Klaar! Maar waarom lukt mij dat niet? En welk platform past eigenlijk bij MIJ en MIJN bedrijf? Allemaal vragen waar wij, beginners, mee zitten.  En ik ga je hierbij proberen te helpen.

Vandaag deel 3: Welk formaat moeten je foto en filmpje hebben?

Het beeld dat soms gesuggereerd wordt: snel een filmpje opnemen en direct posten op social media. Klaar! Mij lukt het zelden. Vaker heb ik dat het filmpje onscherp was, het verkeerde formaat heeft (waardoor de zijkanten wegvielen) of toch niet zo leuk is als ik zou willen.

Dus…… hoe werkt dat eigenlijk?

Profielfoto’s

Maak voor Facebook een vierkante profielfoto, die je ook voor andere apps kunt gebruiken.

Want ook bij LinkedIn, Twitter en Instagram (en Pinterest, Tumblr, Google+) heb je een vierkante profielfoto nodig.

Zorg dat je één mooie profielfoto hebt die vierkant is. Maak hem bijvoorbeeld 500x500px en je kunt hem overal voor gebruiken.

Je profielfoto moet van een goede kwaliteit zijn, zeker op LinkedIn. Gebruik nooit een foto die je zelf gemaakt hebt met je webcam, tenzij je jezelf niet al te serieus neemt.

Achtergrond foto

Hier is geen standaard voor te maken. Je kunt proberen of je één afbeelding kunt maken in 1920×1080 (16:9) en deze overal voor gebruikt. Maar ik vrees dat het niet zo gemakkelijk is. Hieronder lees je per medium hoe groot de achtergrond afbeelding moet zijn.

Video’s en afbeeldingen die je wilt delen

Nu is het belangrijk op welk formaat je je camera hebt staan. Houd 1280×720 aan (of 1920×1080) en je zit voor de meeste mediums goed (vaak kun je je afbeelding bijsnijden, zoals bij instagram).

Meer weten over afbeeldingen en video's
Als je een foto of een video met je mobiel maakt, zorg dan  dat de instelling van je camera van te voren goed staat. Zet je camera(s) in de stand: 19:6. Ik heb mijn camera op 2560×1440 staan. Ik kunt ook het formaat 4032×2268 gebruiken, maar dan nemen de foto’s meer ruimte in beslag.

 

Voor je video: zet deze minstens op HD = 1280 x 720 (prima). VGA = liever niet. Ik heb mijn video op FHD staan. En je kunt natuurlijk ook een nog betere kwaliteit gebruiken. Experimenteren en oefenen dus.

Hulp nodig?

Het programma dat ik vaak gebruik om afbeeldingen voor social media te maken is Canva (zoals de afbeelding met hond hierboven). Zij hebben de juiste formaten per medium waar je uit kunt kiezen. De hond hierboven heb ik met Canva gemaakt: kies een foto en dan kun je er lagen tekst en icoontjes overheen maken.

Een ander website is Pablo (van Buffer). Hier kun je een foto downloaden en naar het goede formaat omzetten.

Video’s maken

Voor bijna alle media is video maken in landscapestijl het beste (overdwars).

Maak video’s niet te lang en houd je bij één boodschap per video.

Een beetje ‘amateurisme’ mag. Maar kijk uit dat het niet té klungelig is.

Een ondertitel eronder maken is wel nuttig (externe link: hoe doe je dat dan). Ik kijk bijvoorbeeld wel naar filmpjes, maar heb zelden het geluid aanstaan. Handig om er dan ondertiteling onder te hebben. En natuurlijk helemaal voor slechthorenden.

Instagram Stories

Hip en happening is Instagram Stories. In eerste instantie een kopie van Snapchat, maar is nu veel succesvoller en leuk. Er zijn wereldwijd 300 miljoen gebruikers. Dit zijn vooral jongeren en de ‘hipperen’ onder ons.

Stories zijn filmpjes of afbeeldingen die maar 24 uur zichtbaar blijven.

In tegenstelling tot alle andere media moeten de filmpjes en afbeeldingen voor Stories 9:16 zijn (dus portret-formaat). Gebruik je toch landscape-afbeeldingen, dan worden de zijkanten eraf geknipt. Soms is dit niet zo erg, maar vaak wel. Je kunt dus 2 filmpjes opnemen of bij het opnemen van je filmpje al rekening houden met de opzet van Stories.

Alle formaten (en andere info) per medium

 

(bron: Makeawebitehub.com)