Wil je anderen beter begrijpen of wil je zelf beter begrepen worden? Start dan met goed leren luisteren.
5 luistertips17
juni 2018
Als ik zo om mij heen kijk is het grootste probleem van deze tijd, na de klimaatverandering, misschien wel het feit dat mensen zich niet begrepen voelen. Of beter, niet gehoord voelen.
Iedereen gaat steeds harder schreeuwen op de sociale media. Ik kijk niet meer op twitter omdat de communicatie daar een soort roeptoeteren is geworden: er zijn velen die roepen en weinigen die luisteren.
Politici worden steeds harder verweten dat er niet naar de burgers (sorry voor dit woord) geluisterd wordt. Terwijl er in onze gemeente nog nooit zo hard gewerkt is om inwoners te begrijpen en bij de besluitvorming te betrekken (lees hierover de column van Richard Engelfriet: de kloof tussen politiek en burger was nog nooit zo klein).
Ik wil het nu niet hebben hoe dit allemaal komt dat we steeds slechter luisteren. Maar wel hoe je er mee om kunt gaan (hier staat een oudere blogpost over goed luisteren).
Hieronder staan 5 tips hoe je beter kunt luisteren.
1 – luister niet
Ik weet het, dit is een vreemde eerste tip.
Maar….als je geen keuzes maakt krijg je op lange termijn problemen. Je kunt immers niet altijd naar iedereen en alles luisteren.
Dus, zorg dat er momenten zijn dat je wel luistert, maar ook voor momenten dat je UIT staat.
Reageer niet op onzin op de (sociale) media, sluit je af voor beledigende opmerkingen van anderen. Ga UIT als het echt vervelend wordt.
2 – En als je luistert, luister dan goed
Veel gesprekken gaan over zenden. Ik vertel mijn verhaal, jij vertelt je verhaal en we pikken de onderwerpen er uit die we willen horen. Veel praten gaat over zenden: jij moet naar mij luisteren.
Maar ja, als beide partijen alleen maar zenden en geen van beiden luisteren ontstaat er niets.
Dus als je werkelijk geïnteresseerd bent in het verhaal van de ander, luister dan goed.
Hoe je dat doet? Herhaal wat de ander zegt, stel vragen en luister naar de antwoorden.
3 – Wie eerst?
In zijn boek “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” geeft Steven Covey aan dat het belangrijk dat je je eerst richt op het begrijpen van de ander en daarna pas op het begrijpen van jezelf.
Je kunt je natuurlijk afvragen of je de ander ooit zult begrijpen. Dus wat heeft het voor zin om daar dan energie in te stoppen.
Ik denk dat het goed is om eerst te kijken naar je eigen communicatiepatronen en -behoeften voordat je kunt gaan luisteren naar anderen.
4 – Hoe komt het?
Even voortbordurend op de vorige tip.
Als je niet naar een ander kunt luisteren, vraag je dan eens af hoe dat komt. Zit je te vol met je eigen gedachten? Ga dan terug naar tip 3.
Of is er iets anders aan de hand? Misschien ben je gewoon moe of heb je het even gehad. Eis dan niet te veel van jezelf (zie tip1).
Maar misschien heeft de ander iets waardoor je niet kunt luisteren en steeds afgeleid wordt. Misschien staat zijn (haar) toon je niet aan, slist de ander of heeft hij (zij) irritante stopwoordjes. Besluit dan of je wilt blijven luisteren en je over deze (kleine) irritaties heen zet of dit te veel gevraagd is.
Maar ook dan kun je je afvragen of de irritatie over de ander iets over die ander zegt, of over jou.
5 – luisteren²
Soms heb je gesprekken met mensen die je niet buiten kunt sluiten. Maar oh, wat is het moeilijk om goed te luisteren.
Hoe doe je dat dan toch?
Parkeer al je vooroordelen even ergens. Laat je niet opfokken door rare trekjes of stopwoorden. Mocht je er toch last van hebben, verwoord het dan netjes of maak een een grapje over (over jezelf niet over de ander).
Zoals bij tip 2 staat: herhaal wat de ander doet, stel vragen en luister daarna naar de antwoorden. Maak goede aantekeningen als het gesprek langer duurt.
Richt je helemaal op de ander. Stel geen vragen om jezelf centraal te zetten maar alleen om echt te begrijpen wat de ander bedoelt.
Als je je niet meer kunt concentreren, neem dan een pauze. Ga even naar het toilet of neem wat te drinken.
Waarom blog jij eigenlijk nog?
Ik ben gek op bloggen en blogs lezen. Maar de laatste tijd heb ik iets ‘nieuws’ ontdekt. Nou ja, nieuw.
Zo bouw je een langdurige relatie op met je doelgroep!
Helaas bestaan ze nog, mensen die een geweldig product ontwikkelen en denken dat het zichzelf wel verkoopt…. Misschien ben jij ook wel zo: heel gedreven en enthousiast en een beetje naïef. Niets menselijks is ons vreemd.
Jouw website is toch geen online folder?
Waarom heb jij een website? Ooit over die vraag nagedacht? Vast wel, jaren geleden toen je je afvroeg of jij een website nodig had? Maar de afgelopen jaren? Nee. En misschien ben je starter en twijfel je of je een website moet nemen. En wat je er dan mee zou willen doen. Misschien kan ik je helpen om duidelijk te krijgen of je eigenlijk wel een website nodig hebt.