begin je voor jezelf?

staRT met je website!

24

juni 2018

Het bedrijf staat. Alles is klaar. Laat de klanten maar komen! Het is even stil. O ja, we moeten nog een website en het liefst ook nog een huisstijl. En trouwens wie zijn onze klanten eigenlijk en waar zitten die? En wat hebben we eigenlijk nog meer nodig? Als je eerder in het opstartproces begint met een (marketing)website, wordt eigenlijk je hele bedrijfsproces vanzelf gestroomlijnd. Hoe? Dat lees je hieronder.

1. Wat doe je eigenlijk?

Tja. Wat doe jij eigenlijk? Hoe leg je aan je (toekomstige) klanten uit wat voor producten of diensten je hebt. Dit goed vertellen op je website kan jou ook weer helpen om beter over je product na te denken. Zodat jouw verhaal helderder wordt (ook voor jezelf).

 

2. Wat willen mijn klanten

Op het moment dat je nadenkt over het ontwerp van je website realiseer je je ook voor wie die website eigenlijk bestemd is.  Voor je klanten, mag ik hopen. En dan zul je ook meteen over je klanten na moeten denken. Wie zijn zij, wat willen zij, hoe praten en denken zij. En waarom kiezen ze voor mij en niet voor een ander?

 

3. Wat doen mijn concurrenten

Door te googelen en te pinteresten (weet je niet wat Pinterest is? Kijk dan hier) zie je hoe de websites van anderen eruit zien (wel zo handig). Maar terwijl je dit doet denk je meteen na over wat je er goed aan vind en wat niet. En ook waarin je verschilt van je concurrenten.  Zo scherp je vanzelf je positionering aan.

4. Het helpt je bij je branding en je tone-of-voice

 

Welke woorden, welke taal past eigenlijk bij mij/ons? En bij mijn/onze producten? Zeggen we jij of u tegen onze klanten? Als ik over mijzelf (of onszelf praat) heb ik het dan over ik/wij of zij (3e persoon)? Heb ik een zeer internationale klantenkring? Moet ik dan geen Engelstalige site?

En welke look-and-feel wil ik? Als ik foto’s van mensen wil: hoe zien die er dan uit? Gebruik ik stockfoto’s of laat ik foto’s maken? En welke huisstijl wil ik eigenlijk?

Als je met een website bezig bent merk je dat al deze vragen langskomen. Vragen waar je, eerder in het ontwikkelproces, nog niet over nagedacht had (tenzij je een vormgever bent). Het is goed om hier niet te lang mee te wachten. Ik heb wel eens meegemaakt dat een website moest passen bij het visitekaartje. Want die was als eerste gemaakt.

 

5. Het helpt je om over je hele bedrijf na te denken

 

Wil je ook leveringsvoorwaarden op je website? Wat is je bankrekeningnummer en je BTW-nummer? En moeten die op de website? Hoe wil je bereikbaar zijn? En heb je al een privacyverklaring?

Allemaal voorbeelden van vragen je tegenkomt als je een website aan het maken bent. Heel normale vragen van een een webbouwer.

En leveringsvoorwaarden of een privacyverklaring zijn niet zo maar geschreven. Dat duurt wel even.

Een website bouwen helpt om je eigen bedrijfsproces te stroomlijnen.

 

Dus…..

 

Stel het (laten) maken van een website niet uit tot je alles uitgedacht hebt. Gebruik het juist als kader om over diverse onderwerpen na te denken en omte onderzoeken hoe jouw klanten denken.

De inspiratie van deze blog komt van deze website:  vergeet je product, bouw je marketingwebsite….

Jouw website is toch geen online folder?

Waarom heb jij een website? Ooit over die vraag nagedacht? Vast wel, jaren geleden toen je je afvroeg of jij een website nodig had? Maar de afgelopen jaren? Nee. En misschien ben je starter en twijfel je of je een website moet nemen. En wat je er dan mee zou willen doen. Misschien kan ik je helpen om duidelijk te krijgen of je eigenlijk wel een website nodig hebt.

Lees meer