Deze tips zijn natuurlijk niet uitputtend. Er is zo veel waar je aan kunt denken als je met bloggen begint. Maar deze vind ik toch wel heel belangrijk.

Een blog is als goede wijn

In één keer een geweldige tekst schrijven lukt (bijna) niemand. Als je het idee hebt dat je klaar bent, leg je tekst weg en ga iets anders doen. Het liefst een paar uur of dagen. Net als goede wijn. Als je je verhaal voor het eerst opschrijft heb je het idee dat je heel begrijpelijk en heel goed schrijft, daar blijft soms bar weinig van over als je het een tijdje later nog een keer doorleest. En lees je blog niet nog één keer door, maar diverse keren. Het liefst hardop.

Kill your darlings

Als je je blog herleest (en herleest en herleest) zul je merken dat er heel veel overbodige woorden in staan. We zijn gek op de woorden: er, steeds, heel, om, weer, al, worden, etc. Verwijder deze woorden, ze houden je lezers op.

tips voor beginnende bloggers

Weg met schrijffouten

Ach, het gaat om de strekking van het verhaal, denken veel mensen.  Hier en daar een klein taal- of spelfoutje is niet erg. Ja en nee. Tuurlijk is het niet erg om een paar foutjes in je blog te hebben staan. Niemand is perfect. Maar door te veel fouten, raken je lezers afgeleid en gaat je verhaal verloren. Dus hoe geweldig je verhaal ook is, taalfouten zijn dodelijk.

Hoe schrijf je nu werkelijk?

Er zijn verschillende manier hoe je je blog op papier krijgt. Je kunt de grote lijnen eerst in je hoofd verzinnen en pas als je het idee hebt dat wat in je hoofd zit goed is, schrijf je het op. Anderen pakken een lege bladzijde en beginnen gewoon te schrijven en daarna gaan ze wat ze geschreven hebben structureren.

Als je voor je studie/werk scripties en werkstukken moe(s)t schrijven, hebben ze je geleerd met een aantal vragen te beginnen (hoofdvraag, deelvragen, etc.). Door deze vragen te beantwoorden ontstaat je tekst.

Kijk maar wat voor jou werkt. Uiteindelijk moet er wel een structuur in je verhaal komen, met een inleiding, een middenstuk en een conclusie.

Belangrijk: Oh, trouwens, begin niet bij het begin. Maar begin met je eindconclusie of ergens middenin. En bouw je verhaal van hier af op.

Zorg dat je je publiek meeneemt in jouw verhaal 

  • Een pakkende titel en een intrigerende beginzin die je lezer meesleurt zou geweldig zijn, maar niet altijd makkelijk. Leg de lat hier niet te hoog.
  • Schrijf vanuit je publiek. Neem desnoods één persoon in gedachten voor wie je je blog schrijft. Pas je toon, inhoud en taal hierop aan. Je hoeft niet iedereen te boeien.
  • Schrijf niet in de passieve stijl. Niet ‘er werd gepraat over de gang van zaken bij de raad’ maar ‘we hebben gepraat over de gang van zaken bij de raad’
  • Stop er een beetje van jezelf in: wat vind je, hoe ervaar je het, hoe komt iets op jou over. Je mag je mening geven.

Eén beeld vertelt meer dat 1000 woorden

Een blog met alleen tekst is saai (gaap) en mensen haken af, zeker als het lange lappen tekst zijn. We zijn nou eenmaal visueel ingesteld, dus willen ook beeld zien. Maar alleen gewoon een leuk plaatje erbij werkt nou weer niet. Het beste is om beeld (en/of video) en tekst elkaar te laten versterken.

Belangrijk

Pak nooit, nooit, nooit zo maar een foto van internet. Op foto’s zitten auteursrechten. Als je je pakken (en die kans is aanwezig) mag je een paar honderd euro betalen, weet ik uit eigen ervaring. Lees maar in deze blog.

Plekken waar je leuke foto’s kunt vinden:

 

  • Flickr. Zet “any licence” op All creative commons.
  • Google afbeeldingen (tools, gebruiksrechten, gelabeld voor niet-commercieel gebruik of hergebruik)
  • Zelf leuke ‘plaatjes’ maken: Canva

 

[et_bloom_inline optin_id=”optin_1″]

Zo bouw je een langdurige relatie op met je doelgroep!

Helaas bestaan ze nog, mensen die een geweldig product ontwikkelen en denken dat het zichzelf wel verkoopt…. Misschien ben jij ook wel zo: heel gedreven en enthousiast en een beetje naïef. Niets menselijks is ons vreemd.

Lees meer

Jouw website is toch geen online folder?

Waarom heb jij een website? Ooit over die vraag nagedacht? Vast wel, jaren geleden toen je je afvroeg of jij een website nodig had? Maar de afgelopen jaren? Nee. En misschien ben je starter en twijfel je of je een website moet nemen. En wat je er dan mee zou willen doen. Misschien kan ik je helpen om duidelijk te krijgen of je eigenlijk wel een website nodig hebt.

Lees meer