10 redenen om na te denken over een nieuwe website
09
Er is de laatste jaren veel veranderd op websitegebied en het lijkt wel of de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Maar wanneer is er nog wel iets aan te passen aan je website en wanneer moet je toch echt gaan denken aan een nieuwe.
1. je website is een aantal jaren oud
Je kent ze misschien, websites die er uit zien alsof ze nog uit het vorige millenium stammen. Foute kleuren, verkeerde lettertypes, kleine letters. Kortom er gebeurt al jaren niets boeiends meer op je website. En waarschijnlijk zijn jouw klanten al jaren geleden afgehaakt. Alleen had jij het nog niet door.
2. Je website is niet responsive
Misschien wel de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een nieuwe website: responsiviteit. Dit betektent dat je website zich aanpast aan het apparaat waarop je kijkt. Af en toe kom ik ze nog tegen en niet eens de minste, websites die niet te lezen zijn op mijn mobiel. Verschrikkelijk zijn ze. Vooral als je even geen laptop of computer bij de hand hebt. De meeste mensen (ca. 70%) gebruiken hun mobiel voor internet. Houd daar dus rekening mee.
3. Mensen raken op jouw website de weg kwijt
Wil je snel van je klanten af dan moet je een onoverzichtelijk site hebben. Een gebruikersvriendelijke website waar mensen steeds weten waar ze zijn en waar ze specifieke dingen op kunnen zoeken is een vereiste in deze, wat ongeduldige, tijd. Kunnen ze iets niet snel vinden? Poef, weg zijn je bezoekers.
Photograph by Fredrick Kearney jr via Unsplash
4. Je bedrijfsdoel is veranderd
Maybe you’ve added new services to you business or a certain service has taken over as your primary venture. These can change your users impressions of your business drastically. You want to make sure to lead your user to the right place, and that might take a restructuring of you webpage or even your branding.
5. Je site is kapot
Een kapotte webpagina is een ramp voor elke ondernemer. Soms kan het snel gerepareerd worden, maar soms is er te veel aan de hand en kost het te veel tijd om het weer goed te maken. Als je last hebt van gebroken linken, pagina’s die je niet meer kunt bereiken of laadproblemen (traag) moet je overwegen of repareren nog een optie is.
“Ach, het gaat mij niet aan. Internetveiligheid is iets voor grote bedrijven of voor mensen in andere landen. Of voor ouderen, sukkels of mannen!”
Photograph by Fredrick Kearney jr via Unsplash
6. Je website is lastig te updaten
Met CMS programma’s zoals WordPress, Drupal of Joomla kunnen websites gemakkelijker onderhouden worden. Zo kunnen website up-to-date gehouden worden en is de content makkelijker aan te passen. Dit is goed voor je Google ranking en je houdt je bezoekers geboeid. Je hebt gewoon meer controle over je website (of je webbouwer heeft dat).
7. Hoge “bounce rate”
Komen de gebruikers op je website en vertrekken meteen weer? Laden je pagina’s traag? Je bezoekers houden daar niet van. Ze besluiten heel snel of ze blijven of weggaan en als ze weggaan komen ze vaak niet meer terug.
8. Je staat laag in de ranking
Een van de allerbelangrijkste dingen van een website is de vindbaarheid. Punten hierboven hebben hier invloed op. Google rankt moderne, responsieve websites hoger dan outdated sites, die weinig of nooit aangepast worden. Ook een site die een goede en heldere structuur heeft iis van invloed op je ranking.
9. Je website heeft beveiliging nodig
Oude applicaties of plugins kunnen zorgen voor slechtwerkende websites. Niet alle oude websites kunnen de moderne beveiligingseisen aan. Je webite wordt er kwetsbaar van, vooral als je veel klanteninformatie bewaard (bijvoorbeeld als je een webshop hebt).
10. Je hoort niet meer tot de voorhoede
Jij zorgt dat je de state-of-the-art bent in je vakgebied, daar hoort ook een state-of-the-art website bij. Als je collega’s nieuwe sites hebben, zorg dat jij niet achter loopt en verdiep je in de nieuwste ontwikkelingen (of laat je daarover voorlichten).
Deze 10 punten geven je genoeg stof tot nadenken. Scoor je hoog op bovenstaande punten en wil je weten of jij ook aan een nieuwe website toe bent? Laat mij gratis naar je website kijken en krijg een eerlijk advies.
Wil je ook 7½ tips om op een ongewone manier naar de wereld te kijken?
Waarom blog jij eigenlijk nog?
Ik ben gek op bloggen en blogs lezen. Maar de laatste tijd heb ik iets ‘nieuws’ ontdekt. Nou ja, nieuw.
Zo bouw je een langdurige relatie op met je doelgroep!
Helaas bestaan ze nog, mensen die een geweldig product ontwikkelen en denken dat het zichzelf wel verkoopt…. Misschien ben jij ook wel zo: heel gedreven en enthousiast en een beetje naïef. Niets menselijks is ons vreemd.
Jouw website is toch geen online folder?
Waarom heb jij een website? Ooit over die vraag nagedacht? Vast wel, jaren geleden toen je je afvroeg of jij een website nodig had? Maar de afgelopen jaren? Nee. En misschien ben je starter en twijfel je of je een website moet nemen. En wat je er dan mee zou willen doen. Misschien kan ik je helpen om duidelijk te krijgen of je eigenlijk wel een website nodig hebt.