Tips voor ondernemers – Deel 4: Waar vind ik ze?

Sociale media voor absolute beginners – 4 –

21

februari 2018
Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: “ik heb even wat op Facebook gepost”. Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel kan het zijn: je maakt een spontaan filmpje, beetje tekst erbij. Klaar! Maar waarom lukt mij dat niet? En welk platform past eigenlijk bij MIJ en MIJN bedrijf? Allemaal vragen waar wij, beginners, mee zitten.  En ik ga je hierbij proberen te helpen.

Vandaag deel 4: Waar zitten mijn klanten?

Laat ik bij het begin beginnen. Of nee, eigenlijk moet ik zeggen, laat ik bij de eind beginnen. Het doel elke ondernemer is duidelijk. Hoe creatief, duurzaam of hip we ook zijn. Wij willen maar één ding.

Of één ding, nou vooruit, we willen twee dingen (nou misschien wel 3). Maar ondernemerschap draait toch vooral om dat ene. En hoe kan sociale media hier dan bij helpen?

 

We willen meer omzet

Wij zijn zijn ondernemers en dus willen we geld verdienen met wat we doen (al lees je hier, wat we nog meer willen).

En als je geld wilt verdienen zul je klanten moet hebben. En daarna wil je ze graag houden.

Maar in deze post-moderne, versnipperde, tijd is het moeilijk om je klanten te vinden.

Want onze klanten zijn net mensen en mensen zijn tegenwoordig heel snel afgeleid. We hebben de spanningsboog die kleiner is dan die van een goudvis. We willen alles, niks, euh….eigenlijk weten we niet wat we willen.

Het draait dus om deze vragen: waar zijn mijn klanten, hoe vind ik ze en hoe houd ik hun aandacht vast. 

En dan wil ik het liefst niet zo maar klanten, maar ik wil ook nog leuke en goed betalende klanten.

Tip 1

De meeste klanten krijg je nog steeds uit je directe omgeving. Investeer hier dus veel tijd in. Sociale media is ‘leuk voor erbij’. (Tenzij jij je omzet vooral online krijgt).

Tip 2

LinkedIn is voor veel ondernemers het belangrijkste medium: vooral als je klanten andere ondernemers zijn. Alle media hebben hun voor- en nadelen.

Vroeger was alles makkelijker

Ja, klopt. Vroeger was alles gemakkelijker. Ook als ondernemer had je het gemakkelijker. Je kreeg je opdrachten uit je directe omgeving. Mijn vader was architect. Hij kreeg zijn opdrachten van de gemeente waar we woonden. Van de woningbouwstichting en van particulieren uit diezelfde gemeente. Soms kreeg hij een opdracht iets verder weg, maar dat was dan via mond-tot-mondreclame.

Maar ook tegenwoordig geldt dat nog voor veel beroepen: onze aannemer heeft alleen maar opdrachten in ons dorp. Iedereen kent hem. Hij levert goed werk, zet vaak nét dat stapje extra. En zelfs toen het economisch slecht ging had hij genoeg werk.

Ja, hoor es. Ik ben geen aannemer!

 

Precies. Maar toch blijkt elke keer weer, dat je de meeste klanten krijgt uit je directe omgeving. Via collega’s, vrienden, familie, enzo. Dus stop daar ook veel tijd in. Neem altijd visitekaartjes mee en wees je eigen visitekaartje als je op pad gaat.

Maar, eerlijk is eerlijk. Onze aannemer zit niet op sociale media. Hij heeft niet eens een website. Dus laten we het daar over hebben.

Welk sociale medium is voor mij geschikt

 

Goed, nu gaat het er om. Waar zitten mijn klanten en hoe bereik ik ze. In het kort komt het er op neer: wil je ondernemers bereiken dan is LinkedIn het aangewezen medium en in mindere mate Twitter. Richt je je (ook) op consumenten, bijvoorbeeld aan coach of mediator, dan kun je heel goed Facebook gebruiken.

 

1. LinkedIn

Het belangrijkste netwerk waar je als ondernemer op kunt zitten is op LinkedIn. Heb je geen LinkedIn profiel, maak er dan vandaag nog eentje aan.

Zorg dat je LinkedIn profiel er tiptop uitziet. Zet alle opleidingen en banen er op en omschrijf goed wat je doet. Liefst in één pakkende zin.

Plaats geregeld berichtjes op LinkedIn en plaats je blogs, die je op je website hebt staan óók op LinkedIn.

2. Twitter

Met Twitter weet ik het niet zo goed (geldt ook voor Facebook). Veel opiniemakers en kranten zitten nog op Twitter. Als raadslid gebruik ik het nog geregeld. Voor mijn bedrijf niet (meer). Ik zit er sinds 2009 op en in het begin was het knus en leuk. Ik heb er veel contacten door gekregen.

Het is eigenlijk meer een nieuwsbron (halen van informatie) dan dat het je omzet of klanten oplevert.

Ik zou Twitter daarom gebruiken om je tips en interessante informatie te delen (zoals je blogs), zodat je kunt laten zien ‘hoe goed je bent’.

3. Facebook

Voor Facebook geldt hetzelfde als voor twitter, alleen……op Facebook zitten heel veel mensen.

Facebook kun je vooral gebruiken om leuke weetjes en foto’s op te delen. Maar wat Facebook interessant maakt is het adverteren en hun chatfunctie (Messenger). Dit laatste is een ideale manier om direct met je klanten contact te hebben.

Laat ze hun vragen, twijfels, interesse via de chat horen en jij kunt snel reageren.

4. Instagram

Momenteel mijn favoriet. Ik moest er in het begin heel erg aan wennen. Het is een beetje passief: scrollen langs de leuke plaatjes van anderen. Mijn visuele brein vindt het heerlijk. En het is een redelijk snel en direct medium: je ziet iets leuks, maakt een foto, uploadt het. Tekstje erbij en je bent klaar.

Instagram werkt goed voor artiesten, kunstenaar, illustratoren, designers. Het is een goede manier om mensen te laten kennismaken met je werk en je kunt het gebruiken om je klanten een inkijkje in je leven te geven.

5. Pinterest, youtube, vimeo, behance, medium

Dit zijn mediums voor speciale doelgroepen en kun je voor specifieke zaken gebruiken.

Vimeo gebruik ik om mijn video’s op te zetten. Youtube gebruik ik om ondertiteling onder mijn video’s te krijgen, Pinterest gebruik ik om leuke plaatjes van webdesign en logo’s te bewaren en te delen met opdrachtgevers. Op Behance zet ik mijn projecten. Op Medium deel je je blogs of artikelen (ben er weer mee gestopt).

6. Whatsapp

Whatsapp is de ideale manier om direct en snel contact te onderhouden met je klanten. Ben je, net als ik, niet zo’n beller dan is whatsapp ideaal. En de ander kan reageren wanneer het hem of haar uitkomt. Let wel op wat je schrijft (gelukkig kun je je berichtjes deleten).

Dit was kort

 

Ja. Heel kort. Maar meer informatie kun jij niet bevatten (denk aan die spanningsboog van die goudvis). Ik heb het nog niet gehad over nieuwsbrieven, blogs, skype, spark, enzovoort. Maar deze serie is nog niet afgelopen. Dus er komt nog veel meer over sociale media. Wil je meteen meer weten, app, bel of mail me.

Tip 3

Zorg dat je sociale media heel gericht gebruikt. Eigenlijk zijn het een soort sigaretten: voor je het weet ben je verslaafd en kom je er niet meer van af. Het kost dan zeeen van tijd, het levert weinig op en je wordt er heel ongelukkig van.

Nu je toch bezig bent…wat is dat andere ding dat we allemaal willen?

Ha, ik weet wat jij denkt dat ik denk. Nou, nee, dat willen we dus niet (dat staat pas op nummer drie).

Wat we wel willen? Nuttig zijn en er toe doen. Dat drijft ons nog meer dan geld. En dan komt er iets gevaarlijks om de hoek kijken. Hier appelleren alle media dus aan en dat maakt ons verslaafd aan sociale media: dat bolletje met een cijfer erin (u hebt 2 berichtjes) geeft ons een gevoel van er toe doen.

 

Dus gebruik de sociale media met mate, je kunt er verslaafd aan raken.