Tips voor ondernemers – Deel 1: waarom?

Sociale media voor absolute beginners – 1 –

7

februari 2018
Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: “ik heb even wat op Facebook gepost”. Maar wát moet ik eigenlijk posten. En hoe simpel kan het zijn: je maakt een spontaan filmpje, beetje tekst erbij. Klaar! Maar waarom lukt mij dat niet? En welk plaform past eigenlijk bij MIJ en MIJN bedrijf? Allemaal vragen waar wij, beginners, mee zitten. Ik ga je hierbij helpen.

Deel 1: Waarom? Waarom? Waarom?

 

We beginnen bij het begin. De eerste, en meteen de belangrijkste vraag is: waarom? Waarom wil jij op social media? En welke mediums wil jij dan gebruiken? En wat hoop je daar te vinden?

En laat ik duidelijk zijn, het antwoord: omdat anderen het ook doen, snap ik, maar dat vind ik geen geldige reden.

Eerst een lijst van de belangrijkste redenen waarom je sociale media moet/kunt gebruiken:

Belangrijk! Kies er een paar (maximaal 3)!

 

Redenen waarom je sociale media moet gebruiken:

1. om je merkherkenbaarheid te vergroten (zelfs wereldwijd)

2. om de loyaliteit van je klanten te vergroten

3. om contact te krijgen/houden met je doelgroep (zenden en ontvangen)

4. mensen naar je website leiden

5. Om te laten zien wie jij bent: je deskundigheid en/of je menselijkheid

6. om nieuwe mensen naar je website (of webshop) te krijgen

7. een ‘goedkope’ manier om reclame te maken

8. hoger in de SEO rankings

9. Sociale media is een goede bron van klanteninformatie

10. sociale media is een manier om je klanten een ‘rijkere’ ervaring te bieden (multichannel).

 

Bron: Forbes

Welke redenen spreken jou het meeste aan?

Bekijk de lijst en wat wil jij in eerste instantie bereiken? Wil je vooral jezelf laten zien? Of wil je juist zoveel mogelijk over jouw doelgroep of klanten weten? Kortom: wil je zenden of wil je ontvangen?

Als je voor een manier van communiceren kiest, betekent het niet dat het nooit meer anders kan. Maar zorg wel voor consistentie!