“Heb jij een ongezonde relatie met jouw online data?” Deze vraag werd mij gesteld door de schrijver van een blog over Data Detox. En toen moest ik tot mijn schande antwoorden dat ik dat heb. Gelukkig wisten ze ook de oplossing: Data Detox.

Na een heftige raadsvergadering gisteravond en een nacht met weinig slaap, mag ik vandaag van mijzelf even iets leuks doen. Dus ga ik natuurlijk struinen op internet. Ik stuitte op een blog op de site van Mozilla (het bedrijf van de geweldige browser Firefox). De blog was ten eerste prachtig vormgegeven maar daarnaast had het ook nog een heel interessant thema: een gezonder digitaal leven.

Ze stelden mij de vraag of ik een ongezonde relatie heb met mijn online data. Helaas had ik daar maar één antwoord op: “Ja, ik heb een ongezonde relatie met mijn (online) data”.

Maar wat betekent zo’n ongezonde datarelatie?

Moeten we afscheid nemen van onze social media? Een harde schijf aanschaffen? Of onszelf helemaal loskoppelen van internet?

Volgens mij start het, zoals met alles, met bewustwording. We denken dat onlineveiligheid iets is voor anderen. Anderen in andere landen of van een andere leeftijd, geslacht, opleidingsniveau of wat dan ook. Maar het geldt in ieder geval niet voor ons. En dit is dus al een cruciale denkfout!

 

“Ach, het gaat mij niet aan. Internetveiligheid is iets voor grote bedrijven of voor mensen in andere landen. Of voor ouderen, sukkels of mannen!”

Helaas, pindakaas. Het gaat wél over jou.

Je denkt misschien dat je niet interessant bent voor hackers of voor de AIVD. En dat is misschien ook wel zo. Maar met jouw adres-, bank of persoonsgegevens zijn leuke dingen te doen. Identiteitsfraude bijvoorbeeld. Waarmee je geld kunt witwassen, valse paspoorten kunt maken, andermans rekening plunderen, etc. En bewijs maar eens dat jij het niet gedaan hebt.

Hoe groot is de kans: niet zo groot. Maar hoe erg is het als het gebeurt: heel erg! Wil je hier meer over weten, lees dan dit artikel op Vice: De ultieme online veiligheidsgids (Let op:  je wordt wel een beetje paranoia als je dit gelezen hebt)

Maar dat is niet het enige

Voor veel bedrijven zijn we niet anders dan een wandelende set data, waar ze aan kunnen verdienen. Daarnaast kopen we ook nog spullen bij ze en dat levert deze bedrijven nog een keer geld op. Eigenlijk zijn we hardstikke maf als je dit bedenkt.

Wil jij dat Google, Apple of Facebook (maar ook Esprit, de Bijenkorf, Zalando, Albert Heijn, Bol.com, etc.) alles over jou weet? Ik merk dat sommige mensen hier hun schouders over ophalen, terwijl anderen er niet van kunnen slapen. Ik krijg er steeds meer moeite mee, maar was tot dusver te lui om me er druk over te maken.

In de blog van Mozilla gaat het over een 8-daagse Data Detox, die je helpt om je giftige data op je computer, op internet en in je echte leven (IRL) te verwijderen.

 

Wat staat je te wachten als je de Data Detox doet? Het is gratis. Het duurt 8 dagen. Het kost een beetje tijd elke dag. Het is vooral een bewustwordingsproces én je krijgt goede praktische tips.

En wat kom je te weten:

≡  Welke apps kun je hoe gebruiken als adblockers.

≡  Hoeveel weet Facebook (of Twitter) eigenlijk van je?

≡  Hoe je onzichtbaar kunt browsen, zodat je een kleine digitale voetafdruk achterlaat. (Mozilla raadt natuurlijk hun eigen Focus aan), maar je ontdekt nog meer aanbevelingen voor browsers en zoekmachines.

≡  hoe je geld gaat besparen.
Want wist jij, dat als je een keertje goedkope vliegtickets zoekt en een tijdje later wil je dat nog een keertje, dat je dan niet meer de laagste tarieven krijgt? Deze bedrijven hebben iets aan je geplakt, zodat zij zien dat je al eerder bent geweest.

 

Ik ga vandaag starten met de 8-daagse Data Detox. Ik houd je op de hoogte.