Tips voor ondernemers – Deel 2: Vertel een verhaal
Sociale media voor absolute beginners – 2 –
13
Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: “ik heb even wat op Facebook gepost”. Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel kan het zijn: je maakt een spontaan filmpje, beetje tekst erbij. Klaar! Maar waarom lukt mij dat niet? En welk platform past eigenlijk bij MIJ en MIJN bedrijf? Allemaal vragen waar wij, beginners, mee zitten. En ik ga je hierbij proberen te helpen.
Vandaag deel 2: Welk verhaal heb jij te vertellen?
Er was eens een ondernemer die…….
Eigenlijk moet jouw verhaal beginnen, voordat je ook meer één tekst of foto op sociale media hebt gepost.
Ik denk dat het aller-, allerbelangrijkste voor een goede communicatie online én offline is: een consistent verhaal.
Zo’n consistent verhaal heb je niet in een dag geschreven. Ik in ieder geval niet, daar gaat tijd overheen.
Je moet eerst een beeld hebben van wie jij bent en waar je onderneming voor staat. Wat je producten en wie je klanten zijn is minder belangrijk.
Hier gaat het om waarden, dromen (missie), passie en drijfveren. Samen vormen ze je identiteit. Dit schrijf je op, lieft in een verhaalvorm en daar houd je je aan vast. (ik kan je hier heel goed bij helpen).
Vervolgens vertaal je deze identiteit in beelden en tone-of-voice: je merk
En dan……
Tenzij het natuurlijk niet oplevert wat je had gehoopt. Dan moet je uithuilen en opnieuw beginnen.